EXPERIENCE ECONOMY: STUKAFEST


Ik wil nog een ervaring met jullie delen, iets wat ik recentelijk nog heb beleefd. Vorige week woensdag was de eerste editie van het Tilburgse Stukafest, het Studenten Kamer Festival. Stukafest wordt georganiseerd door en voor studenten, en de concerten vinden dus ook plaats op studentenkamers. In totaal waren er twaalf studentenhuizen waar allemaal een ander optreden was, muziek, film of een andere soort performance. Elke optreden wordt drie keer gegeven, dus als bezoeker ga je na elke ronde op de fiets naar de volgende performance. Uiteindelijk komt iedereen samen naar het eindfeest in de stad waar nog een afsluitend optreden is.

Stukafest geeft mensen de gelegenheid om voor weinig geld, 12,50 maar, drie intieme concerten van heel dichtbij mee te maken. Okay, het zijn geen gigantische spektakels van grote namen, maar dat is ook niet de bedoeling. Bij mijn maat Koen speelde bijvoorbeeld de Rotterdamse band The Madd, zonder Dio helaas, een akoestische set, wat het gevoel van intimiteit alleen nog maar groter maakte. (Ik speelde overigens vrijwilliger/security/kaartjescontroleur in dat studentenhuis, dus als je goed oplet zie je mij nog een paar keer in het filmpje terug.) Het leuke van Stukafest is juist dat het kleinschalig en persoonlijk blijft, maar toch heel toegankelijk is.

En dan nu de conclusie, waarom vind ik dit cool? Als eerste het toekomstperspectief; je kunt overal zelf je eigen Stukafest organiseren. Het wordt nu al in een aantal steden georganiseerd maar ik denk dat het nog groter gaat groeien en dat het over een paar jaar echt een fenomeen is geworden. Want het enige wat je nodig hebt is een kleine groep vrijwilligers die de handen uit de mouwen willen steken. Dat is ook de reden waarom ik dit inspirerend vind. Alles wordt gedaan uit liefde voor muziek en omdat het een goed initiatief is. Vijf vrijwilligers hebben dit helemaal opgezet, twaalf studenten stelden hun huis kosteloos beschikbaar voor optreden en iedereen werkt samen om er iets leuks van te maken. Dat vind ik inspirerend, als mensen zoiets organiseren uit liefde en niet om er geld mee te verdienen.

Moet ik ook nog uitleggen waarom het aantrekkelijk is of snap je dat zelf al? Zo’n concert in je eigen huiskamer is iets wat je normaal gesproken alleen op de radio ofzo kunt winnen, het is niet iets wat je elke week meemaakt. Een persoonlijk optreden is toch iets aparts en dat merkte je aan het publiek en aan de band. In het begin is het voor iedereen nog even wennen, zo’n nieuwe situatie, maar dat duurt ook niet lang. Na een paar biertjes komt iedereen los en komt er veel meer interactie tussen band en publiek dan ik ooit eerder heb meegemaakt. En dat schept een heel positief gevoel, iets wat lastig is om uit te leggen. Je moet het echt zelf ervaren, daar doet een matig gemaakt YouTube-filmpje geen recht aan.

One response to “EXPERIENCE ECONOMY: STUKAFEST

  1. Pingback: Top 5 experience economy « Hunter's Blog

Leave a comment